بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلف به دنبال یادگیری زبان انگلیسی هستند. برخی از افراد به دلیل مسائل تحصیلی و برخی دیگر برای ارتقای شغلی، سعی می‌کنند تا زبان انگلیسی را یاد بگیرند. یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند تاثیر زیادی در روابط اجتماعی، تحصیلی، شغلی و افزایش اعتماد به نفس داشته باشد. ترفندهای یادگیری زبان به افراد کمک خواهند کرد تا بتوانند به شکل بهینه و در مدت زمان مشخص، میزان یادگیری خود را افزایش دهند.

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی ترفندهای موثر یادگیری زبان انگلیسی بپردازیم. اگر از جمله کسانی هستید که می‌خواهید زبان انگلیسی را به شکل آسان یاد بگیرید، بهتر است تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با بهترین ترفندهای یادگیری زبان

بسیاری از افراد برای یادگیری زبان انگلیسی به دلیل مشغله‌های زیادی که دارند، نمی‌توانند در کلاس‌های آموزش زبان شرکت کنند. این افراد در منزل و با بهره‌گیری از ترفندهای گفته شده در این بخش می‌توانند به آسانی یادگیری زبان انگلیسی را در برنامه خود قرار دهند. شیوه‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارند که ترکیب کردن چند ترفند باعث افزایش سرعت یادگیری خواهد شد. از مهم‌ترین ترفندهای موثر یادگیری زبان انگلیسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن هدف

یکی از اصولی‌ترین ترفندهای یادگیری زبان انگلیسی داشتن هدف است. وجود یک هدف مناسب باعث می‌شود تا افراد بتوانند با انگیزه و اراده قوی وقت خود را صرف یادگیری زبان انگیسی کنند. از اهداف یادگیری زبان انگلیسی می‌توان به ارتقای شغلی، موفقیت در تحصیل، تحصیل در کشورهای خارجی، ایجاد چالش‌های جدید و… اشاره کرد. داشتن هدف مانند یک تمبر است که به پاکت نامه چسبیده تا به مقصد برسد. 

پس به عنوان اولین ترفند می‌توان گفت که داشتن یک هدف از قبل تعیین شده می‌تواند محرک و انگیزه یادگیری زبان انگلیسی باشد. هر شخص اگر بخواهد در چارچوب مشخص شده به موفقیت برسد، باید برنامه ریزی کافی و اصولی داشته باشد.

انتخاب شیوه صحیح یادگیری

ترفندهای یادگیری زبان بسیار متنوع هستند و هر فرد با توجه به میزان هوش و تجربه خود می‌تواند از آن ترفندها برای یادگیری زبان استفاده کند. همان‌طور که هر یک از افراد دارای علایق متفاوت برای انتخاب در زمینه‌های مختلف هستند، انتخاب شیوه یادگیری نیز بسته به نوع نیاز آن‌ها متفاوت است. اگر بخواهید به شکل اصولی زبان را یاد بگیرید کافی است از میان شیوه‌های مختلف، ترکیب بهترین شیوه‌ها را انتخاب کنید.

صرف زمان کافی در طول روز

اگر بخواهید یادگیری زبان را به شکل موثر در برنامه خود قرار دهید، باید به عنوان یک کار روتین در طول روز به آن نگاه کنید. داشتن یک برنامه ریزی منظم به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به آسانی در طول روز، کلمات و جملات انگلیسی را مرور کنید. توصیه می‌کنیم که در طول روز در هنگام صحبت کردن با خانواده خود از کلمات انگلیسی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید لغات و کلمات را در طول روز مرور کنید.

همچنین در هنگام ارسال پیام به دوستان خود بهتر است از کلمات انگلیسی استفاده کنید. این امر باعث مرور جملات انگیسی در ذهن‌تان خواهد شد.

پایبند بودن به یادگیری

در زمینه ترفندهای یادگیری زبان یکی از کلیدی‌ترین نکات، تعهد داشتن است. در واقع یادگیری دانش جدید به تعهد و تلاش کافی نیاز دارد. برای یادگیری موثر زبان باید دوره‌های کوتاه و منظم را برای خود برنامه ریزی کنید و به آن‌ها پایبند باشید. دوره‌های کوتاه به نسبت دوره‌های طولانی بسیار اثربخش‌تر هستند. نیازی نیست که در طول روز تمام وقت خود را به یادگیری زبان اختصاص دهید اما صرف چند دقیقه در طول روز به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید یادگیری زبان را به یک عادت روزمره برای خود تبدیل کنید.

شروع یادگیری از سطح مبتدی

تعیین سطح یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید قبل از شروع آموزش زبان انگلیسی در نظر بگیرید. اگر تصور می‌کنید که از لحاظ پایه‌ای در سطح پایین قرار دارید، بهتر است از کمترین سطح ممکن آموزش زبان انگلیسی را آغاز کنید. برای شروع می‌توانید از خواندن داستآن‌های کودکانه ساده شروع کنید. توجه داشته باشید که خواندن مطالب سخت و دشوار در ابتدا باعث دلزدگی شما خواهد شد. 

تماشای فیلم با زیرنویس

یکی از ترفندهای یادگیری زبان که بسیاری از زبان آموزان آن را به کار می‌گیرند، تماشای فیلم با زیرنویس است. اگر اهل تماشای فیلم و سریال هستید، بهتر است فیلم‌های زبان اصلی تهیه کرده و با زیرنویس تماشا کنید. این ایده عالی و سرگرم کننده به شما کمک خواهد کرد تا ضمن آشنایی با کلمات انگلیسی، معانی و تلفظ آن‌ها را به خوبی یاد بگیرید. تمرین و تکرار زبان با تماشای فیلم باعث می‌شود تا علاوه بر سرگرم شدن، بتوانید به یادگیری زبان سرعت ببخشید.

تقویت مهارت شنیداری 

یکی از موضوعات مهم در یادگیری زبان انگلیسی، بحث شنیداری است که تقویت کردن آن باعث تسهیل یادگیری زبان خواهد شد. گوش دادن به آهنگ‌های مشهور دنیا و همچنین چت‌های شنیداری انگلیسی، قوه یادگیری را بهبود می‌بخشد. اگر بخواهید سطح listening خود را بهبود ببخشید، کافی است از آهنگ‌ها و پادکست‌های انگلیسی استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر تا به امروز این کار را انجام نداده‌اید، در ابتدا متوجه بسیاری از چیزهایی که می‌شنوید نخواهید شد، پس نگران نباشید و این کار را تکرار کنید تا به مرور زمان قوه شنیداری شما تقویت شود.

تقویت همزمان مهارت‌های چهارگانه

یکی از ترفندهای یادگیری زبان، تقویت مهارت‌های چهارگانه است که شامل گوش دادن، نوشتن، خواندن و صحبت کردن است. اگر بتوانید برای یادگیری زبان انگلیسی، این 4 مهارت را به صورت همزمان تقویت کنید، قادر خواهید بود تا در مدت زمان اندکی به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید. هر یک از ترفندهای گفته شده می‌تواند به صورت اختصاصی بر روی شنیدن، نوشتن، گوش دادن و… موثر باشد. ترکیب کردن ترفندهای بیان شده به شما کمک خواهد کرد تا بدون دغدغه بتوانید در منزل، زبان را به بهترین شکل یاد بگیرید.

پازل و بازی‌ها

شاید تصور کنید که پازل تنها برای کودکان است اما برای این که بتوانید یادگیری زبان را تسهیل ببخشید، بهتر است پازل و بازی‌ها را در لیست برنامه خود قرار دهید. با بالا رفتن سن فعالیت‌ مغزی کند می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از این امر بهتر است بازی‌های پازلی را در لیست برنامه خود قرار دهید. در مجموع می‌توان گفت که بازی‌های هیجان انگیز مغز را به چالش می‌کشند که این موضوع می‌تواند در بهبود یادگیری بسیار موثر باشد.

استفاده از تکنیک کاخ حافظه 

یکی از قدیمی‌ترین ترفندهای یادگیری زبان و تقویت افزایش قدرت حافظه، روش LOCI یا کاخ حافظه است. در این تکنیک، ابتدا باید یک مکان آشنا را برای خود تصور کنید. این مکان می‌تواند خانه یا محل کار باشد. بعد فضاهایی را تجسم کنید که می‌توانید از داخل آن‌ها وارد مکآن‌های آشنا شوید. در مواجه شدن با لیست کلمات جدید، می‌توانید صحنه‌هایی را در ذهن خود تداعی کنید که با یک کلمه در ارتباط باشند. این کار باعث می‌شود تا به اندازه کافی بتوانید کلمات را با یک مکان آشنا کرده و در ذهن خود به خاطر بسپارید.

یادداشت کردن کلمات و عبارات را روی کاغذ

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که فعالیت نوشتن کلمات و عبارات بر روی کاغذ، می‌تواند به بهبود عملکرد حافظه کمک کند. اگر تعداد زیادی از کلمات و عبارات وجود دارند که به خاطر سپردن آن‌ها دشوار است، بهتر است یک کاغذ برداشته و هر چه زودتر کلمات و عبارات را بر روی آن یادداشت کنید. این کار مانند ساختن فلش کارت است که باعث یادگیری سریع کلمات و عبارات جدید خواهد شد.

داشتن نگرش مثبت

داشتن یک ذهنیت مثبت و پیروزمندانه به عنوان یکی از ترفندهای یادگیری زبان و سایر دانش‌هاست. افکار انسان بر روی اعمال وی تاثیرگذار است لذا اگر نگرش مثبت نسبت به یادگیری زبان داشته باشید، می‌توانید در بلندمدت به اهداف خود دست پیدا کنید. برای یادگیری زبان جدید، نیاز به حوصله، انگیره و انرژی لازم خواهید داشت. برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن نگرش مثبت چندین راهکار کلیدی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مراقبه، قانون جذب، تجسم، برنامه‌های عملی و… اشاره کرد.

تصویرسازی کلمات

تصویرسازی کلمات، یک شیوه موثر یادگیری زبان است که یادگیری را به شکل قابل توجهی در ذهن افراد تثبیت می‌کند. زمانی که از تکنیک تصویرسازی کلمات استفاده می‌کنید، به صورت بصری می‌توانید لغات را به ذهن خود بسپارید. این شیوه به عنوان یک روش کاربردی در یادگیری دانش جدید شناخته می‌شود. برای تصویرسازی کلمات کافی است برای هر کلمه، یک تصویر در ذهن خود ایجاد کنید. باید توجه داشته باشید که حافظه تصویری انسان تا 10 برابر قوی‌تر از حافظه خواندنی و شنیداری است. 

برای تصویرسازی می‌توانید از نمودار، شکل، رنگ و… استفاده کنید تا تصویرسازی به درستی در ذهن‌تان ایجاد شود.

خوابیدن پس از یادگیری

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که خوابیدن می‌تواند بر روی تقویت حافظه بسیار موثر باشد. افرادی که به دنبال یادگیری یک دانش جدید هستند، بعد از یادگیری بهتر است کمی بخوابند. خواب کافی و موثر باعث تثبیت یادگیری خواهد شد. البته باید خاطر نشان کرد که این موضوع از لحاظ علمی نمی‌تواند کاملا صحیح باشد و برای هر فرد نتیجه متفاوتی را به دنبال خواهد داشت. 

جمع بندی برای مقاله ترفندهای یادگیری زبان

یادگیری زبان انگلیسی نیاز به استفاده از ترفندهای کلیدی دارد. در این مقاله در مورد ترفندهای یادگیری زبان صحبت کردیم. در آموزش زبان انگلیسی بهره‌گیری از چند ترفند به شکل ترکیبی باعث افزایش و بهبود یادگیری خواهد شد. بهتر است برای یادگیری زبان انگلیسی عجله نکنید و روی همان سطحی که هستید، یادگیری را آغاز کنید. این کار باعث می‌شود تا در طول زمان بتوانید به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کنید. 

آواتار کاربر

هاجر کاشانی

مدرس دوره ها: هاجر کاشانی

رتبه یک کنکور زبان سال ۷۸

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهیدبهشتی

کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم از دانشگاه یو پی ام مالزی

استاد دانشگاه در دپارتمان زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال

بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس زبان انگلیسی

دارای مدال نقره المپیاد ادبی سال ۷۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *