گرامر یا لغت؟ کدامیک مهم تر است؟
سوال ۱:
برای صحبت کردن، ما بیشتر به یادگیری گرامر نیاز داریم یا یادگیری لغات؟
جواب ۱:
مهارت صحبت کردن به هر زبانی مثل یک پازل می ماند که از قسمت های مختلفی تشکیل شده و باید همه ی آن قسمت ها در کنار هم باشند تا آن تصویر شکل بگیرد.
اگر فقط روی یادگیری لغات تمرکز کنیم یا فقط روی یادگیری گرامر، باز هم نمی توانیم خوب حرف بزنیم زیرا برای مکالمه به هر دوی آنها در کنار هم نیاز داریم.
سوال ۲:
در ابتدای یادگیری زبان با چه لغاتی باید شروع کنیم؟
جواب ۲:
چون ماهیت زبان برای برقراری ارتباط است کلماتی که هر فرد باید در ابتدا یاد بگیرد کلمات کاربردی برای برقراری ارتباط اولیه است که این کلمات مربوط به
بر قراری ارتباط در موقعیت های مختلف اجتماعی می باشد. مثلا از یک زبان آموز در سطوح مبتدی انتظار می رود که بتواند خودش را معرفی کند ، راجع به سلایق خودش، خانواده اش ، شغل و تحصیلاتش حرف بزند و بتواند ارتباط موثر در روابط اجتماعی برقرار کند.
سوال ۳:
چه کتاب هایی برای یادگیری زبان بهتر است؟
جواب ۳:
بهترین کتاب در آموزش زبان course book هست.
چون همزمان روی چهار مهارت کار می کند و هر چهار مهارت را به موازات هم برای برقراری ارتباطات موثر و کاربردی آموزش می دهد.
خیلی از زبان آموزان می خواهند که فقط با کتاب های لغت پیش بروند و این تصور را دارند که هر چقدر لغت بیشتری بدانند یعنی زبان آنها بهتر است، در صورتیکه چیزی که در زبان اهمیت دارد، بر قراری ارتباط موثر است و خیلی از افراد هستند که با وجود دایره لغات محدود تر، ارتباط موثرتری برقرار می کنند.
زبان آموزان می توانند در کنار “course book” از کتاب های لغات مثل “oxford word skills” استفاده کنند.
زبان آموزان باید هم گرامر و هم لغات را در کنار هم پیش ببرند چون یادگیری لغات به تنهایی مثل وسیله ای است که تمام اجزای آن از هم جدا هستند و تا وقتی آن اجزا در کنار هم قرار نگیرند و به هم متصل نشوند نمی توانیم از آن وسیله استفاده کنیم و گرامر دقیقا به ما یاد میدهد که چه طور کلمات را در کنار هم قرار دهیم و از آنها استفاده کنیم.
دانش لغات افراد با استفاده از لغات passive (لغات غیر فعال) و active (فعال) بررسی می شود.
لغات فعال، همان لغاتی هستند که ما از آنها در مکالمه و بر قراری ارتباط استفاده می کنیم و لغات غیر فعال، کلماتی هستند که ما معنی و مفهوم آنها را درک می کنیم ولی نمی توانیم از آنها در مکالمه استفاده کنیم. هر چه قدر که دایره لغات فعال افراد بیشتر باشد یعنی دانش لغات آنها بیشتر است و باید سعی کنیم به مرور زمان لغات غیر فعال را به دایره لغات فعال اضافه کنیم.
سوال ۴:
چه روش هایی برای یادگیری لغات وجود دارد؟
جواب ۴:
یادگیری یک کلمه تنها اصلا فایده ندارد و زبان آموزان باید کلمات را به صورت یک مجموعه یاد بگیرند. برای مثال، آن کلمه در یک متن و یا فضایی باشد که زبان آموز درک کلی نسبت به آن فضا و موضوع داشته باشد و بتواند با استفاده از کلمات دیگری که معنای آن را بلد است معنی آن لغت را نیز حدس بزند و یک درک کلی نسبت به آن کلمه جدید پیدا کند.
اگر زبان آموزان می خواهند واقعا زبان را به خوبی و ماندگار یاد بگیرند باید حتما از یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی مناسب با سطح خود استفاده کنند.
اولین مرحله در یادگیری لغت این است که به تلفظ آن لغت به خوبی گوش دهیم و تلفظ درست آن را یاد بگیریم. یکی از علت هایی که باعث میشود زبان آموزان با وجود دانستن معنی و مفهوم کلمه ای نتوانند آن را در لیسنینگ تشخیص دهند به خاطر بلد نبودن تلفظ درست آن لغت است.
قدم بعدی در یادگیری یک لغت این است که توضیح هایی که دیکشنری برای لغت آورده است را به خوبی یادبگیریم. این کار باعث میشود که اگر زمانی لغتی را فراموش کردیم بتوانیم آن را به خوبی توصیف کنیم.
در مرحله بعد حتما باید آن لغت را در قالب یک جمله مثال ، یاد بگیریم.
برای اینکه آن کلمات را بعد از مدتی فراموش نکنیم، حتما باید آنها را دوره کنیم و یک برنامه مرور منظم داشته باشیم.
یکی از روش های مرور لغات این است که بعد از یادگیری لغت آن را شخصی سازی کنیم و در باره خودمان و شرایط و موقعیت های خودمان به کار ببریم. این کار باعث میشود که در کنار آن لغت از کلمات دیگر و گرامر نیز استفاده کنیم و خود به خو د باعث مرور آنها نیز می شود.