یادگیری زبان انگلیسی

سوال: مشکلات زبان آموزان در یادگیری زبان انگلیسی چی هست و چه راهکارهایی برای یادگیری لغات وجود دارد؟

جواب: مشکلی که در یادگیری لغات  وجود دارد این است که ما وقتی لغتی را یاد می گیریم، متاسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد که در حافظه بلند مدت و یا کوتاه مدت ما ذخیره شود. این موضوع کاملا به خود زبان آموز بستگی دارد. زیرا ما با هر لغتی که مواجه می شویم باید تمام تلاشمان را بکنیم که آن لغت وارد دایره لغات فعال ما بشود تا ما بتوانیم در مکالمات روزمره و زندگیمان از آن استفاده کنیم و برای ما کاربردی باشد. به خاطر اینکه زبان آموزان از یک لغت، کمتر استفاده می کنند به نقطه ی دور ذهن آنها می رود و وارد دایره لغات فعال آنها نمی شود.

برای برطرف کردن این مشکل و اینکه یک لغت برای همیشه وارد ذهن ما شود چند راهکار ارائه می دهیم:

باید توجه کرد که هر کسی ممکن است با یکی از این روش ها ارتباط برقرار کند و یاد بگیرد و همه افراد با یک روش مشخص و خاص نمی توانند یاد بگیرند و نباید راهکارهای آموزشی را به همه افراد تعمیم داد.

راهکار اول ( تصویرسازی): ابتدا لغت جدیدی که معنی آن را نمی دانیم، در گوگل سرچ می کنیم و بدون نگاه کردن به توضیحات آن کلمه  فقط به عکس هایی که برای آن کلمه آورده است نگاه می کنیم. سعی کنید آن تصاویر را در ذهن خود داشته باشید که اگر بعدها توضیحات آن کلمه را فراموش کردید با یاد آوری آن تصویر، معنی کلمه را هم به یاد بیاورید. چون ذهن ما تصاویر را دیرتر فراموش می کند و تصاویر، بهتر در حافظه ما ذخیره می شوند.

با نگاه کردن به آن تصویر ما تا حدودی متوجه می شویم که آن کلمه به چه چیزی مربوط می شود و معانی اضافی و بی ربط به آن کلمه از ذهن ما خارج می شود.

بعد از آن در گوگل دیکشنری و یا هر دیکشنری انگلیسی به انگلیسی معتبر توضیحات آن کلمه را می خوانیم. تا اینجا ممکن است پنجاه درصد معنی کلمه را فهمیده باشیم. بعد از آن سعی کنیم توضیح آن کلمه را با آن کلماتی که خودمان بلد هستیم و به حالت ساده تری که می فهمیم، بنویسیم. بعد از آن حتما باید برای هر لغت دو تا سه تا جمله نمونه از گوگل پیدا کنیم و در دفتر لغات خود یادداشت کنیم  و یک جمله نمونه هم از جانب خودمان  برای آن لغت بنویسیم.

سپس حتما به کاربرد آن کلمه توجه می کنیم تا بفهمیم این کلمه ای که ما معنی آن را یادگرفتیم  در کجای جمله استفاده می شود و به چه حالت هایی ( اسم – فعل – صفت – قید و…) به کار می رود.

بعد از اینکه پنج یا شش کلمه را با این روش یاد گرفتیم، سعی کنیم یک پاراگراف داستانی با این چند کلمه بنویسیم. برای همین بهتر است کلمات جدیدی که یاد می گیریم تقریبا در یک حوزه باشند. بهتر است از گرامرهای جدیدی هم که یادگرفتیم در نوشتن این پاراگراف استفاده کنیم تا هم گرامر و هم لغات را تمرین کرده باشیم.

راهکار دوم : لغاتی که ما بیشتر آنها را فراموش می کنیم و یا سخت تر هستند را در برگه های کوچک رنگی می نویسیم و آنها را به در کمد یا یخچال و یا هر جای دیگری که بیشتر به چشممان می خورد، می چسبانیم تا مدام جلوی چشممان باشد و در حافظه بلند مدت ما ذخیره شود.

سوال: چه راهکار هایی برای یادگیری گرامر وجود دارد به طوری که زبان آموزان بتوانند از آن در مکالمات خود استفاده کنند و برای آنها کاربردی باشد؟

جواب: گرامر، غیرمنعطف ترین بخش زبان است. ما نباید گرامر را به صورت فرمول وار یاد بگیریم. بهترین روش برای یادگیری گرامر این است که آن را در داخل یک داستان کوتاه و یا یک متن یاد بگیریم و سعی کنیم با دقت، الگوهای آن گرامر و کاربرد و زمان آن را از داخل آن متن استخراج کنیم و سپس به فرمول آن نگاه کنیم.

سوال: زبان آموزان چه مشکلاتی در آزمون آیلتس دارند و چه راهکارهایی برای برطرف کردن این مشکلات وجود دارد؟

جواب: اگر به صورت خودخوان می خواهید برای آزمون آیلتس آماده شوید حتما باید دو یا سه ماه قبل ازآزمون، زیر نظر یک استاد آیلتس پیش بروید، چون یادگیری به صورت خودخوان ضریب خطای ما را بالا می برد و باید یک استادی باشد تا اشتباهات و خطاهای ما را اصلاح کند.

کسانی که می خواهند برای آیلتس مطالعه کنند پیشنهاد می شود از کتاب ” New  insight  into IELTS ” استفاده کنند. این کتاب سطح استانداردی دارد و برای آماده کردن زبان آموزان برای آیلتس مناسب می باشد. کتاب ” Mindset  for  IELTS ” هم برای آزمون آیلتس مفید می باشد.

یکی از اشتباهات زبان آموزان در مطالعه آیلتس این است که خیلی پراکنده مطالعه می کنند و از کتاب ها و منابع مختلف به صورت هم زمان استفاده می کنند که باعث سردرگمی آنها می شود. باید یک کتاب را مناسب با آن سطحی که می خواهید امتحان دهید، انتخاب کنید و تمام تمرکز خود را روی آن بگذارید و از آن کتاب و نکاتش حتما نت برداری کنید. یکی از منابعی که می توانید به طور خود خوان هم زبان یاد بگیرید و هم برای آیلتس آماده شوید یوتیوب می باشد.

سوال: برای تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی چه راهکارهایی و جود دارد و مشکلات زبان آموزان در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

جواب: برای تقویت مهارت شنیداری، حتما باید از فایل های صوتی استفاده کرد و نمی توان با کتاب این مهارت را تقویت کرد. مگر اینکه آن کتاب فایل صوتی داشته باشد. از فیلم ها، سریال ها، پادکست ها و اخبار می توان برای تقویت مهارت شنیداری استفاده کرد. مهم ترین نکته در یادگیری زبان این است که خودمان بخواهیم یاد بگیریم و از یادگیری زبان هدف داشته باشیم. در این صورت با توجه به زمان حال امکانات و منابع فراوانی وجود دارند که

می توانیم از آنها برای یادگیری استفاده کنیم. باید سعی کنیم گوشمان را به لهجه های مختلف زبان انگلیسی عادت دهیم. برای تقویت مهارت شنیداری با هر منبعی چه فیلم و سریال و چه موسیقی باید متن نوشتاری آن را داشته باشیم و هنگامی که فایل صوتی را گوش می دهیم، به متن نگاه کنیم و بعد آن را به قسمت های کوتاه تقسیم کنیم و پاز دهیم و با توجه به لحن گوینده، آن جمله را برای خودمان تکرار کنیم. درآن قسمت ممکن است کلماتی وجود داشته باشد که ما معنی آنها را ندانیم و یا حتی بار اول به درستی متوجه نشویم. سعی کنیم یک قسمت آن را کامل کنیم و بعد سراغ ادامه آن برویم.

سوال: راهکارهای تقویت مکالمه چیست؟

جواب: ما باید سعی کنیم هر چیزی را که یاد میگیریم، در صحبت کردن استفاده کنیم و باید تلاش کنیم هرطوری شده تمرین صحبت کردن را داشته باشیم. هر چقدر هم که صحبت کردن ما دست و پا شکسته و غلط باشد، باز هم باید صحبت کنیم. روشی که برای تقویت مهارت شنیداری گفتیم برای تقویت مکالمه هم می توانیم به کار ببریم. این روش، هم مهارت شنیداری و هم مکالمه ما را قوی می کند. یکی دیگر از روش ها این است که جلوی آینه برویم و شروع کنیم با خودمان بلند بلند انگلیسی صحبت کنیم. می توانیم برای تقویت مکالمه، پارتنر زبان هم پیدا کنیم و با او تمرین کنیم و باعث یادگیری زبان انگلیسی بصورت ساده می‌شود.

سوال: کلاس های آنلاین بهتر است یا حضوری؟

جواب: این موضوع کاملا به خود افراد بستگی دارد. ولی با توجه به این که برای شرکت در کلاس های آنلاین شما نیار به پرداختن هزینه رفت و آمد و صرف زمان برای حمل و نقل را ندارید، کلاس های آنلاین را برای یادگیری زبان انگلیسی پیشنهاد می کنیم.

آواتار کاربر

هاجر کاشانی

مدرس دوره ها: هاجر کاشانی

رتبه یک کنکور زبان سال ۷۸

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهیدبهشتی

کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم از دانشگاه یو پی ام مالزی

استاد دانشگاه در دپارتمان زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال

بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس زبان انگلیسی

دارای مدال نقره المپیاد ادبی سال ۷۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *